THE YOGA DRUM – Joutsenet tasapainon viisauden symboleina
Mielikuva mustasta ja valkoisesta joutsenesta on ollut mielessäni jo useita vuosia. Muistan kävelleeni Helsingin Seurasaaressa olleen meditaatiotilan, Kalevala-kehdon, kohdilla, ja katselleeni lähellä olevia joutsenia. Ajatus joutsenparista elämän vastinpareina tuli mieleeni. En laisinkaan tiedä, mistä tällainen mielikuva on syntynyt, mutta en ole ainoa, kenen mieleen samanlainen kuva on piirtynyt…
Hilman joutsenet
Saattaa olla, että mielikuvaani mustasta ja valkoisesta joutsenesta on vaikuttanut erityisesti ruotsalainen taiteilija Hilma af Klint (1862-1944), jonka upeita maalauksia joutsenista useat teistä ovat varmasti nähneetkin. Hilma af Klintin näyttelyn ollessa Guggenheimin museossa New Yorkissa, museon kokoelmien johtaja ja vanhempi kuraattori Tracey Bashkoff kirjoitti Joutsen-tauluista näin:
”Joutsenet symboloivat alkemiassa vastakohtien yhdistymistä, mikä on tarpeen ”filosofin kiven” muodostumiselle, jonka avulla tavalliset metallit voidaan muuttaa kullaksi.” Klintin musta-valkoinen paletti alleviivaa valon ja pimeyden, miehen ja naisen, sekä elämän ja kuoleman dualismeja.” Bashkoff kuvaa myös tiettyä peilikuvallisuutta maalausten rakenteessa, mikä myös liittyy dualismin peilaukseen.
Mikä tuo ”filosofin kivi” ja sen merkitys on – Uskon myös itse psykiatri C.G. Jungin ajatukseen siitä, että alkemistisella ”kullaksi tulemisen” prosessilla tarkoitetaan individualisaatio-prosessia, jossa ihmisen erillinen ego-mieli herää yhdeksi korkeamman minänsä, Itsen, kanssa. Tuo ”yhdeksi tuleminen” korkeamman minän kanssa mahdollistaa ihmisen kosketuksen oman luovan nerokkuutensa ja itselleen luontaisten lahjojensa ja kykyjensä ilmentymisesti vapaasti, ennakkoluulottomasti ja raikkaana.
Minulle Jungin kuvaamat prosessit ovat olleet erittäin lohdullisia. Kun vilkaisen hänen Punaista kirjaansa (1915-1930), jossa hän kuvaa näkyjään tuon prosessin aikana, voin lohduttautua sillä, että jollain on ollut vielä villimpiä ja omituisempia visioita kuin itselläni. Jung oli tässä suhteessa ainutlaatuinen, ja olen kiitollinen sille, että näitä materiaaleja hänen henkisestä matkoistaan on julkaistu suurelle yleisölle. Jung oli sanonut vuonna 1957 vähän ennen kuolemaansa näin:
” Ne vuodet…kun käsittelin sisäisiä mielikuvia, se oli elämäni tärkeintä aikaa. Kaikki muu on johdettava tästä. Se alkoi tuolloin, eikä myöhemmillä yksityiskohdilla ole enää merkitystä. Koko elämäni koostui siitä, että selvittelin sitä, mikä oli purkautunut tiedostamattomasta ja tulvinut minulle arvoituksellisena virtana ja uhannut murtaa minut. Se oli tavaraa ja materiaalia useammalle kuin yhdelle elämälle. Myöhemmin kaikki oli vain ulompaa luokittelua, tieteellistä jalostusta ja integraatiota elämään. Mutta mystinen alku, joka sisälsi kaiken, oli silloin.”
Olen tässä koronasta toipuessa olen myös itse tunnustellut kaikkea sitä, mikä on viime vuosina oman psyyken luomisprosessissa tullut esiin, ja halunnut tulla nähdyksi, ilmaistuksi, huomioiduksi. On ollut ihmeteltävää, että miten erikoista materiaa sieltä on löytynyt. Jokainen oman itsensä löytömatkailija on yllättävällä matkalla, josta ei välttämättä tiedä, mitä sieltä nousee esiin. Lopulta on todettava, hyväksyttävä, ja annettava sen löytyneen massan integroitua arkielämään. Lopulta voin vain ihmetellä kaikkea sitä, mitä psyykkeestä kumpuava villi ja vapaa luovuus on tuonut esiin, mutta olen kiitollinen, että se on raivannut tilaa itsetuntemuksessa. Lopulta:
En ole ollut tällä matkalla yksin, sillä meitä on useita, jotka ovat yhdessä halunneet tehdä tätä matkaa, toinen toisiinsa turvautuen ja nähdyksi tullen. Kaikkien pirtaan mystinen itsetutkistelu ei sovi, mutta olen itse tämän luontoinen ihminen, joka joko päätyy luostariin nunnaksi tai munkiksi koko elämäkseen – tai löytää vaihtoehtoisen tien – kuten taiteen - harjoittaa henkistä kasvua.
Itse näin Hilma af Klintin retrospektiivisen näyttelyn Louisiana Museum of Modern Art:ssa Tanskassa vuonna 2014 ja olin välittömästi löytänyt taiteen, missä ilmentyi ulottuvuus joka toi näkymättömän maailman näkyväiseksi tavalla, mikä transformoi lopullisesti. Klintin teosten äärellä haluaisin maalaukseen ikuisiksi ajoiksi, ja jäädä sen maalauksen sisään asumaan. Niiden energia puhuttelee tavoilla, joita en voi käsittää enkä pukea sanoiksi, mutta jokin minussa tietää, että olen jonkin suurenmoisen äärellä, jonkin suuren mysteerin, jota haluan olla mukana selvittämässä.
Kuvat: Hilma af Klint, joutsen-sarja
Manuelan joutsenet
Kun seuraavan kerran kohtasin kuvan mustasta ja valkoisesta joutsenesta, olin yhtä haltioitunut, kuin Hilma af Klintin maalausten äärellä. Olin kohdannut Manuela Boscon God is a Woman -maalaussarjan (2021), jonka yhtenä maalauksena on Divine Union -niminen maalaus, jossa ilmentyy myös musta ja valkoinen joutsen. Divine Union eli Pyhä Liitto.
Näen tässä maalauksessa kuusikätisen myötätunnon Buddhan, joka on ikään kuin transformoitunut kahdeksi joutseneksi, ilmentyen täydellisenä Yin & Yang - tasapainoparina. Shamanistisen muodonmuutoksen mukaisesti, ihminen voi muuttua eläimeksi tai linnuksi, tai oikeastaan mikä tahansa voi muuttua miksi tahansa. Tämän muodonmuutoksen voi ymmärtää symbolisesti (esim. shamaani tanssii jotain eläintä) tai konkreettisesti (tarinat shamaaneista, jotka oikeasti muuttuvat eläimiksi). Tässä maalauksessa näen muodonmuutoksen tilan, missä ykseys on moninaisuutta. Pyhän liiton aktualisoituessa esiin nousee monipuolista luomista, mikä ei olisi mahdollista dualistisessa tilassa.
Tässä maalauksessa käsissä on elämän malja (runsaus), silmä (näkijyys / tietäjyys, kyky nähdä läpi maailmojen, läpi tietoisuuksien), pyramidi (yhdistän tähän erityisesti mustat ”karjalan pyramidit” vuolukivestä, symboloiden kokonaisuutta ja voimaa), taikasauva, kukka, sekä jokin mikä näyttää joko höyheneltä (henki) tai saniaiselta tai muulta lehdeltä (yrttien tutkiminen, esivanhemmat). Kaikki nämä käsissä olevat ainekset liittyvät taikuuteen, parantajuuteen, tietäjyyteen, shamaaniuteen ja myös niiden avulla saatavaan hyvinvointiin ja elämän kauneuteen.
Joutsenien päiden yläpuolella on musta kuu – on uuden alku, kaikki voi nousta tästä uuden syntymän tilasta, missä kaikki on nyt mahdollista ja mikään ei ole vielä alkanut. On ikään kuin uuden syklin, uuden nousun aika. Nämä joutsenet ovat siihen valmiit. Ympärillä olevat värit ilmentävät sitä leikkisyyttä, kauneutta, elämäniloa ja -väriä, mikä on edellytys Pyhän Liiton mahdollistumiselle. Ilman näitä luonteenlaatuja tai elämänviisautta ei voi koskaan nousta Pyhän Liiton korkeuksiin ja päästä kannattelemaan kaikkea sitä, mitä näissä käsissä on.
Alapuolella olevat kaksi suojelija-lohikäärmettä nostavat ihastuneina päätään: Lohikäärmeet on ikään kuin kesytetty; demonit on voitettu, ja ei ole enää mitään pelättävää Pyhän Liiton toteutumiseksi. Kaikki on hyvin. Lohikäärmeillä on suojelutahto ja ne pitävät tästä eteenpäin kaiken yhteyden kannattelevaa sitoutumis-voimaa. Meillä on paljon opittavaa lohikäärmeistä!
The Yoga Drum – rummun alkemiaa
Tiesin jo kauemmin, että tulisin tekemään rumpumaalauksen, jossa olisi musta ja valkoinen joutsen, mutta lopullinen kuva ilmestyi mieleeni vasta vapun aikaan Tara Buddha retriitillä Kolilla. Näin joutsenten ympärillä myös japaninkielisiä symboleja, kenties inspiroituen japanilaisen opettajani Qigong-harjoituksista ja Yin Yang-symbolin läsnäolosta näissä harjoituksissa.
Kun maalaan tätä rumpua, päällimmäinen olotila on ”tabula rasa” eli tyhjä taulu, missä kaikki maailman asiat ovat hetken hiljaa kuin apriori tasossa, missä ilmentymisen jälkeiset merkitykset, odotukset ja aikomukset eivät ole vielä olemassa. Kaikkea olemista leimaa yksinkertaisuus, jossa kaikki on täydellisessä tasapainossa olematta mitään muuta kuin mitä ovat.
Tätä on jooga: Kehon, mielen ja hengen tasapaino. Kaiken kauneus. Elämän pyhä kosminen tanssi. Jooga tietoisuuden tilana, jossa vastakohdat tulevat yhteen, kokonaisuus hahmottuu. Muotona, energiana, synkroniana, toinen toisiimme peilautuen. Rummun ääni on sydämen rytmi, joka kutsuu joogaan; kehon, mielen ja hengen tasapainoon. Se kutsuu yksinkertaisuuteen, yksinkertaisten asioiden ääreen. Olemaan tässä.
Yksi läheisimmistä ihmisistäni on kansanparantaja Sanna-Kaisa ”Ratanaula” Ilmarinen, ja hän on kirjoittanut joutsenista näin:
”Joutsen on pyhä ikuisen liiton kauneuden kantaja ja suojelija ja viestin tuoja. Joutsen tuo rakastavaisten viestejä toisilleen tasorajojen yli. Rakkausliitos on joutsenen työ. Ikuinen rakkausliitos on joutsenen voimassa kulkeva kaunis pyhyys. Joutsen laulaa liitot lujiksi ja kauneiten tosiksi ja ikuisiksi. Joutsen on sinun viestisi kantaja. Luoja kiittää. Joutsen kuljettaa viestinne kaikkialle. Olkaa onnelliset. Kiitos.”
Näen näissä joutsenissa oman sisäisen maskuliinin ja feminiinin tasapainon ja yhteyden. Oma sisäinen pyhä avioliitto omassa sydämessä, alkemistiset puolet yhdistyneet näkymättömistä näkyviksi.
Kun joutsenet lähtevät yhdessä lentoon, ne voivat lentää nyt minne vaan.
Ne ovat yhdessä aina, ja niitä ei voi enää koskaan erottaa.
Lähteet:
Guggenheim-sitaatti: https://www.guggenheim.org/audio/track/group-ix-suw-the-swan-no-1-1915-by-hilma-af-klint
Jung-sitaatti: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Red_Book_(Jung)