HARJOITUS JATULINTARHOISSA NYKYPÄIVÄNÄ: Initiaatio, parantuminen ja uudelleensyntymä
Aluksi
Jatulintarhojen, kuten muidenkin voimapaikkojen kohdalla on parasta, että ihminen menee hakemaan sinne oman kokemuksensa ilman sen kummempia odotuksia. Mikäli kuljet jatulintarhoille, jätä tämä teksti omaan arvoonsa, ja kulje oma matkasi sellaisena, kuin se on.
Jatulintarhat ja ihmisen uudelleensyntymä
Luen kirjaa nimeltä ”Book of Symbols” (2010, Taschen, s. 714), josta avaan kohdan, joka kertoo labyrinteistä. Ensimmäiseksi kirja kertoo Ranskan Chartresissa sijaitsevan Notre Damen katedraalin kivistä muodostetusta labyrintin kuvasta, joka on valmistettu noin vuonna 1220-1230. Kyseisen kirkon jatulintarhan kaltainen labyrintti on tehty kohtaan, jota ei voi ohittaa astellessa katedraalin pääalttarille. Jatulintarha luo yhteyden Jeesuksen krusifiksille, joka symboloi kuolemaa ja uudelleensyntymää. Kirkon symbolit yhdessä muodostavat transformaation matkan. Transformaatio tarkoittaa tässä yhteydessä ihmisen tietoisuuden matkaa todellisuuden luonteeseen.
Yllämainitun kirjan mukaan, labyrinttimaiset spiraalit ilmaisevat symbolista porttia (jonkin läpi menemistä, matkaa) näkyväisestä maailmasta kohti pyhää. Matka on vastaava kuin sielun matka äidin kohtuun ja edelleen uudelleensyntymä ihmiseksi kohduntien kautta. Labyrintti auttaa käymään läpi tuota kivuliasta syntymäkanavan reittiä, jossa ”liike eteen- ja taaksepäin, ympäri ja ympäri, luo tanssin jossa askeltajasta luodaan tarpeeksi vahva käsittelemään syntymän tuskallinen kokemus”.
Mielenkiintoista onkin, että Sipoon kirkon katossa olevan jatulintarhan kuvan osana on ihminen punaisessa mekossa. Suomessa esiintyvien jatulintarhoihin on ajateltu liittyvän rituaalista tanssia. Vaikka kyseisen Sipoon kirkon hahmosta on esitetty erilaisia teorioita, on shamanistinen merkitysmaailma moninainen. Hahmosta voi saada monimerkityksellisiä viitteitä riippuen katsojan ajasta ja paikasta. Kirkon katossa oleva hahmo voi kutsua ottamaan esiin punaisen mekon ja tanssimaan jatulintanssia.
Initiaatio ja parantuminen jatulintarhoissa
Kirjassa kirjoitetaan myös osuvasti, että labyrintillä on merkitys ihmisen eräänlaisessa initiaatioprosessissa, jossa hetkellisesti järkytetään tietoisuus siten, että ihminen menettää normaalin tapansa orientoitua. Tällöin rationaaliseen ja lineaariseen hahmottamistapaan kasvatettu ihminen antautuu valaistumisen potentiaaliin, ajattomaan tilaan, ympyrämäiseen aikakäsitykseen, feminiiniseen tanssiin.
”Labyrintin paradoksimainen luonne on sekä ympyrämäinen että lineaarinen, yksinkertainen ja monimutkainen, historiallinen ja muuttuva…Labyrintti ilmaisee yhtä aikaa hämmennystä ja selkeyttä, moninaisuutta ja ykseyttä, vankeutta ja vapautta, kaaosta ja järjestystä.” Tällä kirjoitetaan olevan psykoterapeuttista merkitystä, jossa ihmisen persoona voi löytää vaikeuksista ja ahdistuksista kohti tasapainoa ja omaa keskusta.
Kun kuljet keskelle, olet valmis aloittamaan alusta.
Myös kaikissa omissa vierailuissani jatulintarhoissa olen käsittänyt nämä yllämainitut merkitykset. Jatulintarhaan astuminen aloittaa voimaantumisprosessin, jossa on valmis jättämään jotain vanhaa pois, ja antautuu elämän opetuksille. Ihminen ottaa tietoisen askeleen kohti omaa keskustaan, kohti omaa itseään, omaa todellista luonnettaan. Tässä matkassa ihminen tulee vahvemmaksi ja alkaa uskaltaa ilmaisemaan omia todellisia tunteitaan, mielipiteitään ja näkemyksiään. Sisäinen lapsi kypsyy vastuunottavaksi aikuiseksi, jolla on tasapainoinen suhde muihin ja itseensä.
Tätä prosessia vertaan Jungin kuvaamaan individualisaatio-prosessiin, jossa erillinen ego kulkee kohti omaa itseään. Myös Jung oli hyvin kiinnostunut mandaloista ja labyrinteistä, ja niiden symbolisesta vaikutuksesta ihmisen alitajuntaan.
Shamanistinen harjoitus on tietoisuutta kehittävää parantavaa toimintaa. Jatulintarhojen käyttö harjoituksessa voi edesauttaa oivallisia prosesseja, jossa näkymätön maailma tulee näkyväiseksi. Matkamme omaan keskukseemme, jossa kaikki elementit (maa, vesi, ilma, tuli ja eetteri/avaruus) tulevat integroiduksi kokonaisuuden kokemukseksi. Shamaani voi käyttää jatulintarhoja työssään, ja iloita niiden terapeuttisista ja voimaannuttavista energioista.
Spiraali
Jatulintarhojen energiaan näen yhdistyvän myös spiraalin symbolisen merkityksen. Spiraali merkitsee manifestaatiota ja prosessin saavuttamista kohti lopputulosta. Näen spiraalin hyvin positiivisena, jolla esimerkiksi jokin idea tai unelma voidaan viedä kohti toteutusta. Henkisen työskentelyn korkein päämäärä on toteuttaa hyväksi koetut visiot ja ideat. Vain tällä tavalla ihminen voi olla jatke ”taivaan ja maan välillä”.
Nykypäivän jatuleista
Omassa elämässäni tärkeimmät jatulintarhat ovat tässä historiallisessa ajassa valmistetut jatulit, jotka löytyvät Suomesta. Olen matkoillani löytänyt itseni jatulintarhojen ääreltä myös ulkomailta, kuten Tanskassa ja Kaliforniassa. Mielestäni on uskomattoman hienoa, että Suomessa on havaittu ainakin 140 luetteloitua jatulintarhaa, jonka lisäksi on jatulintarhoja jotka luultavasti eivät ole vielä missään luetteloissa. Uskoisin, että nämä seuraavaksi mainitsemani jatulintarhat eivät ole vielä virallisissa luetteloissa.
Kielomäen Jatuli
Ruokolahdella Etelä-Karjalassa sijaitsee yksi ihastuttavimmista paikoista jonka tiedän, Kielomäki. Kielomäen Jatulintarha syntyi kesällä 2020 ja sain lasteni kanssa asettaa muutaman kiven jatulintarhaan. Kielomäen Jatulintarhan synnystä voi lukea tästä: https://www.kielomaki.fi/jatulintarha
Kielomäen Jatulintarhan keskellä on pyhä pihlaja. Pyhän pihlajan merkitys jatulintarhan keskellä on tajunnanräjäyttävän hieno. Tämä jatuli tuo meidät kohti luontoa, kohti oman kulttuurimme merkityksiä, kohti pihlajattaren feminiinistä vetovoimaa, kohti elämän suurinta kauneutta. Se luo juuriyhteyksiä maahan ja kasvunpotentiaalia. Se muistuttaa meitä opettelemaan enemmän yrteistä, syötävistä kasveista, puiden parantavasta voimasta ja pitämään kädet maassa ja mullassa terveytemme ylläpitämiseksi.
Porin Jatulit
Kesällä 2020 alkoi syntyä jatuleita myös Poriin. Porissa on neljä erilaista jatulintarhaa, joista yksi on klassinen jatulintarha-labyrintti. Uskomaton porilainen voimanainen oli tehnyt nämä kaikki neljä jatulintarhaa yksin, kantaen kivi kiveltä kohdilleen. Heinäkuussa 2021 kokoonnuimme pienellä naisten porukalla näiden jatulintarhojen äärelle oppimaan niistä lisää ja tekemään harjoituksia. Valmistimme myös niiden yhteyteen pyhän kivipyramidin eli apachetan. Sain vision, että meidän pitäisi meditoida neljän pyramidin äärellä, kolme naista per jatulintarha.
Meditatiivinen kokemus jatulintarhoilla loi mystisiä ja sanattomia merkityksiä. Jatulintarhoilla on niiden mystisessä merkityksessä erittäin voimakas avaruudellinen merkitys. Jatulintarhat muistuttavat meitä siitä, että emme ole yksin tässä suunnattomassa ja jatkuvasti laajenevassa maailmankaikkeudessa. Kun ihminen on kulkenut oman initiaatiomatkansa kohti keskusta, matka jatkuu yhä laajenevassa kosmoksessa, jossa riittää tutkittavaa ja luovaa inspiraatiota.
Kun saatoimme työmme valmiiksi, näimme yläpuolellamme lentävän merikotkan. Se tuntui sopivalta merkiltä, että tästä on hyvä jatkaa.
Jatulintarha-meditaatiossa koin todella voimakkaan sydäntietoisuuden ja valtavat voimat yhteydessä siihen tietoisuuteen. Matka itseen on matka sydämeen.
Frantsilan Jatuli
Tähän asti elämäni merkittävin jatulintarha oman harjoitukseni osalta on ollut Hämeenkyrössä, Frantsilan yrttitarhan Jatulintarha. Tämän jatulintarhan toimeenpanijat ovat Frantsilan perustajat Virpi Raipala-Courmier ja James Courmier. Käyn tässä jatulintarhassa noin 3 kertaa vuodessa, vaikka asunkin toisella puolen Suomea. Tämä on myös se jatulintarha, jossa olen saanut tehdä eniten shamanistista työtä. Olemme kulkeneet sinne jokaisella Frantsilan kurssilla ja retriitillä. Olemme rummuttaneet, tanssineet, rukoilleet, meditoineet ja tehneet harjoituksia jatulintarhan äärellä.
Shamanistinen toiminta perustuu pyhän vastavuoroisuuden periaatteeseen. Samalla kun itse voimaannumme jatulintarhan äärellä, samalla myös itse voimaannutamme jatulintarhaa. Erilaiset rituaaliset paikat ovat sitä eläväisempiä ja aktiivisempia, mitä enemmän niitä käyttää. Ihan samalla tavoin, jos olemme itse passiivisia tai masentuneita, elämänvirtamme ei voi virrata eloisana ja vahvana, pitäen meidän terveinä. Täten jokainen käyntimme jatulintarhoilla muistuttaa meitä omasta keskuksestamme, eheyttää meitä takaisin siihen, ja voimme sen äärellä tarkentaa elämäntehtävämme yksityiskohtia. Jokainen käyntimme jatulintarhalla myös tekee jatulintarhat eläviksi rituaalisiksi ja seremoniallisiksi paikoiksi.
Yksi jatulintarha on yhteydessä kaikkiin muihin jatulintarhoihin maailmassa, joten samalla aktivoimme ja voimaannutamme myös kaikkia jatulintarhoja “pyhän verkostossa”. Voimme iloita paikallisen toimintamme globaaleista yhteyksistä, ja muistaa miten keskuksessa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se on kuin aurinko, joka loistaa säteillään kaikkialle maailmaan. Itsessään ja omassa keskuksessa oleva ihminen säteilee sisältä ulos päin ja laajenee. Vastakohta tälle on ihminen, joka pienentää itseään ja antaa ympäristön vaikuttaa itselleen haitallisella tavalla. Lopulta mikään ei ole hauskempaa, kuin kulkea jatulintarhaa yhdessä muiden ihmisten kanssa. Jokaisen täytyy ottaa omat askeleensa, mutta yhdessä kulkeminen tekee seremonian. Se muistuttaa meitä yhteisöllisyyden merkityksestä yksilön hyvinvoinnille. Jatulintarhat ovat upeita seremoniallisia eli yhteisöllisiä juhlapaikkoja tänäkin päivänä.
Tämän jatulintarhan keskellä on erittäin suuri kvartsikristalli. Kvartsikristalli symboloi täydellistymistä, kaikista kirkkainta henkisen puhdistumisen ja parantamisen polkua. Se puhdistaa kaiken ja läpäisee kaiken. Keskellä oleva kristalli kuvastaa”Buddha-luontoa”, meidän itsemme täydellisintä olevaisuutta joka on täydellisen jalo, myötätuntoinen, puhdas ja ainutlaatuinen. Kuten olemme syntyneet tänne vauvoina, ja jatulintarhan uudelleensyntymisprosessissa ”palaamme luontoomme”.
Erityisesti viime marraskuinen matka tähän jatulintarhaan jäi mieleeni, kun kukitimme jatulintarhan. Upeat ”kukka-sauvat” (Flower Power Wands) loivat pyhitetyn keskityksen (axis mundi) sen jälkeen, kun olimme kävelleet keskukseen. Se oli suurenmoinen KIITOS, että saimme kulkea tämän polun, ja että matkamme voi jatkua edelleen.
Palaamme tänne seuraavan kerran 11.-14.11.2021 Shamaanin Maailma-tapahtumassa, jossa jatkamme työskentelyämme.
Kun kaikki olemme kulkeneet keskukseen, sitten se mielenkiintoinen työ vasta alkaakin!