Utopia #2: Aseeton ihmiskunta

Sarja utopioista osana shamanistista visiointia jatkuu!

Seuraavaksi rakas aiheeni eli aseeton ihmiskunta! 😊 Filosofi Krishnamurti (1895-1986) oli 1960-luvulla sanonut, ettĂ€ jos ihminen haluaa maailmaan rauhan, ihmisen ikivanha ohjelmointi sodankĂ€yntiin on purettava. Aloitan tĂ€llĂ€ viikolla lukemaan hĂ€neltĂ€ suomennettua kirjaa ”Ajattelun tuolle puolen”, jossa lisÀÀ siitĂ€, kuinka voimme oivaltamalla pÀÀstĂ€ eteenpĂ€in ihmisenĂ€ olemisessamme.

Toinen kirja, mikĂ€ miulla on vielĂ€ kesken, on Susanna Hastin ja Noora Kotilaisen (2024) uunituore kirja ”Sodan pauloissa. Militarismi suomalaisessa yhteiskunnassa”, mikĂ€ on kriittistĂ€ militarismitutkimusta. Kirja on osa Koneen SÀÀtiön tukemaa tutkimusprojektia ”Sotilaallisen vallan kieli suomalaisessa demokratiassa”. Tutkimus kyseenalaistaa sekĂ€ akateemisia ettĂ€ yleisiĂ€ yhteiskunnallisia kĂ€sityksiĂ€ ja oletuksia sodasta ja sotilaallisesta vallasta. Kirjassa kĂ€sitellÀÀn sotaa ja sotilaallista valtaa monipuolisesti, esimerkiksi yksi kappaleista on ”Suomen sota tuotantoelĂ€imiĂ€ ja luonnonvaraisia elĂ€imiĂ€ vastaan”, jossa kĂ€sitellÀÀn ihmisen osoittamaa (vĂ€ki)valtaa elĂ€imiĂ€ kohtaan. Ihmisen etu nĂ€hdÀÀn elĂ€inten etua tĂ€rkeĂ€mpĂ€nĂ€. ”Ihmisten vĂ€lisessĂ€ sodassa vallankĂ€yttĂ€jĂ€ vetoaa omaan erityisasemaansa sekĂ€ toiseuttaa, yhteiskunnallisesti alistaa ja fyysisesti vahingoittaa kohdettaan. Samat elementit toistuvat myös elĂ€imiin kohdistuvassa sodankĂ€ynnissĂ€.” (s. 221) Miullekin kasvissyönti on aina ollut rauhantyötĂ€, sillĂ€ kasvikset edustavat rauhaa, toisin kuin teollisten tuotantoelĂ€inlaitosten julmuus. En halua syödĂ€ julmuutta itseeni.

Kirjassa kerrotaan mm. antropologi Margaret Meadista, joka jo vuonna 1940 kyseenalaisti sodan vĂ€lttĂ€mĂ€ttömyyden ihmiskunnassa, ja vĂ€itti, ettĂ€ sotiminen on laajalle levinnyt keksintö siinĂ€ missĂ€ muutkin ihmisen keksimĂ€t asiat (kuten avioliitto, kirjoitustaito, lainsÀÀdĂ€ntö ja rituaalit). HĂ€nen mukaansa sodasta on tullut ”osa ajatusmaailmaamme”, mutta se ei ole vĂ€lttĂ€mĂ€tön osa ihmisyyttĂ€. KyseessĂ€ on myytti ihmiskunnan aggressiivisuudesta. Grönlantilaiset shamaanit Angajoq ja Angaangaq puhuvat usein siitĂ€, miten inuiiteilla ei ole koskaan ollut sotaa.

Kirjassa keskustellaan, miten sodasta, puolustusvoimista ja turvallisuudesta keskustellaan yksimielisyyttĂ€ vaativaan – ja erittĂ€in vaihtoehdottomaan – sĂ€vyyn. Miksi oikeutetaan vĂ€kivaltaan? Miksi oikeutetaan vĂ€kivaltainen militarismi, mikĂ€ tuhoaa luontoa ja elinympĂ€ristöjĂ€?

Aion lukea tĂ€mĂ€n kirjan vielĂ€ loppuun! Pohdin kuitenkin, ettĂ€ millainen maailma olisikaan, jos kaikki aseet tuhottaisiin, ja ihmisten pitĂ€isi oppia elĂ€mÀÀn sopuisasti toinen toistensa kanssa? Olisiko se seuraava askel ihmisen potentiaalissa kohti tasapainoista ja hyvÀÀ elĂ€mÀÀ? Millaista universaalia rauhankasvatusta, tietoisuustaitoja ja keskinĂ€istĂ€ kunnioitusta ja myötĂ€tunnon kasvua tĂ€mĂ€ vaatisikaan?  TĂ€tĂ€ utopiaa kohti haluan elÀÀ Ă€itinĂ€ ja luonnonlapsena!

Helena Karhu