VOIKO SHAMANISTISELLA HOIDOLLA PARANTAA FYYSISIÄ, KEHOLLISIA SAIRAUKSIA?

Tässäpä vasta tabu-aihe nykypäivänä? Onko sallittua puhua shamanistisen hoitamisen fyysisistä vaikutuksista? Miksi nykyajan lääkärit ja shamanistiset hoitajat eivät voisi työskennellä saman katon alla? Tällä tekstillä en tarkoita sitä, että shamanistinen parantaminen voisi auttaa pelkästään. Tarkoitan, että se voisi auttaa lisäksi.

NELJÄ NÄKÖKULMAA:

1.       SYVÄRENTOUTUMISEN MERKITYS: Kun opin rumpuhoitoa, lähtökohtana paranemiselle nähtiin syvärentoutuminen. Elimistö ei voi parantua, mikäli hermosto on ylivirittyneessä, jännittyneessä tai stressaantuneessa tilassa. Oma äitinikin sairastui ja menehtyi sairauteen, jonka näen olleen alkujaan stressiperäinen. Rumpuhoidolla vaikutetaan kehon veden värähtelyyn sekä aivojen aaltopituuksiin siten, että keho rentoutuu ja kehon luonnollinen tasapainottuminen voi mahdollistua.

2.       MAA-ELEMENTTI: Fyysinen parantaminen nähdään tapahtuvan maa-elementissä joka kuvaa kehollista ulottuvuuttamme. Se on vain yksi useammasta elementaalisesta ulottuvuudesta, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Täten fyysistenkin sairausten osalla, shamanistisessa hoidossa tarkastellaan myös emotionaalisia, henkisiä ja mielellisiä aspekteja. Maasta saamme myös orgaanisesti vaikuttavat parantavat materiaalit, kuten parantavat yrtit, juuret, vedet tai kivet. Shamaanin tehtävä on elementaalinen tasapainottaminen, sekä ihmisen ja ekosysteemin tasapaino. Tästä näkökulmasta, shamaanin tehtävä on myös fyysinen tasapaino ja hyvinvointi.

3.       KANSANPARANNUKSELLISET MENETELMÄT: Jokaisella shamanistisella parantajalla on omat menetelmänsä ja kyvykkyytensä. Näihin voi liittyä myös fyysisesti vaikuttavia hoitomenetelmiä, kuten verikuppausta, hierontaa, jäsenkorjausta tai vastaavaa. Nykyään useat ovat kiinnostuneita myös kiinalaisesta lääketieteestä, koska se luultavasti resonoi suomalaisen luonnollisen parantamisen näkemysten kanssa.

4.       SYNNYT: Shamanistinen parantava perinne tavoittelee sairauksien syntysyitä ja alkulähteitä, kun se alkaa tarkastelemaan, missä vaivassa oikein on kysymys? Näihin syntyihin pääsee käsiksi shamanistisen tietoisuuden kautta, mikä on eri kuin tavanomainen tietoisuus missä länsimainen lääketiede tekee päätöksensä. Shamaanin tehtävä on tietoisuuden kautta. Koska tietoisuutta ei voi mitata ja koska siihen liittyy myös alitajunta, sitä ei voi täysin edes ymmärtää. Tämän vuoksi länsimaisen ja shamanistisen parantamisen traditioiden välillä on eräänlainen kuilu, koska shamaani kutsuu luottamaan johonkin, mitä ei voi mitata ja ymmärtää. Länsimainen lääketiede tarvitsee osakseen tietoisuutta, että pystyy hyppäämään sen yli, mitä ei tiedä, ja kohtaamaan uudessa tietoisuudessa.

Shamanistisen parantamisen ja länsimaisen lääketieteen yhteistyöstä

Minulla olisi näistä lisääkin sanottavaa! Päätän tämän kuitenkin siihen, että suomalainen shamaani käyttää tarvittaessa järkevästi tottakai myös nykylääketieteen ja länsimaisen lääketieteen keinoja.

 Joskus saattaa olla myös parantajia, joilla on koulutusta ja elämänkokemusta molemmista parantamisen kulttuureista, ja he ovat loistavia parantajia. Harmillista, että se täytyy nykypäivän Valvira-byrokratian vuoksi piilottaa, ja ihmiset eivät voi parantaa koko kapasiteetillaan avoimesti siten, että voisivat itsekin vielä paremmin työyhteisössään. On suorastaan typerää, että ihmisten pitää piilotella sitä, mitä osaavat, vain sen vuoksi, että jotkut eivät tajua sitä mitä he osaavat. On väärin, että tietämättömillä on paljon valtaa mitä tulee parantamiseen liittyvään byrokratiaan. Milloin löytyy rohkeutta ja tahtotilaa korjata tätä asiaa, kenellä siihen on valtaa?

Minusta kaikkein parhain tilanne olisi, mikäli elämänkoulutetut shamanistiset hoitajat voisivat työskennellä rinta rinnan koulutettujen lääkäreiden kanssa. Näkisin tällöin kansanterveydellisesti parhaimmat lopputulokset, kun tuhansia vuosia vanhoista viisausperinteistä ja luontoyhteydestä periytyvät yhteydet voisivat harmonisoitua näiden nuorempien tiedemenetelmien kanssa siten, että ylilyönneiltä vältyttäisiin suuntaan ja toiseen. Tämä olisi tärkeää myös sen vuoksi, että uskonnollisen kolonisaation ja siihen liittyvän kulttuurisen murroksen myötä voisimme eheyttää suhtautumistamme omaan historiaan, perinteeseen ja luontoyhteyteen. Tämä tasapainottuminen, eheytyminen ja muistaminen on lopulta avain kansanterveyteen ja koko yhteisön menestymiseen.

Ensimmäiseksi on opittava, ymmärrettävä ja käsitettävä mistä shamanistisessa hoidossa itseasiassa on kysymys, ja purkaa kansanterveydelle haitallisia ennakkoluuloja ja asenteita, mitkä estävät parhaat käytännöt kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.  Shamanistinen hoitaminen perustuu kokemukseen ja kokemuksen kautta tietoon, eikä uskoon. Tiedämme todeksi vain sen, minkä koemme hyvinvointiamme tukevaksi.  

SHAMANISTISESTA PARANTAMISESTA KARHUN TALOSSA

Minulle on tärkeää, että Karhun Talossa voi harjoitella shamanistista hoitoa rauhallisesti, luotettavasti ja tutkivasti. Tavoitteeni on, että Karhun talo on shamanistisen parantamisen alan huippuja Suomessa, mitä tulee mahdollisuuksiin tutkia, harjoitella ja tutustua omaan parantajuuteesi ja sen luonnollisiin ulottuuksiin, tai vastavuoroisesti, saada tasapainoista hoitoa. Viimeksi shamanismin jatkokurssilla marraskuun lopulla meillä oli hyvin vaikuttavia päiviä, kun saimme yhdessä kokeilla, harjoitella ja parantaa. Kuinka voimaannuttavaa ja jopa helpottavaa päästä harjoittelemaan yhdessä! Rummulla hoitamisen perinnettä tutkitaan seuraavaksi Ilomantsissa helmikuussa osana viikonlopun kokonaisuutta.

Kaunista talvipäivää kaikille!

Helena Karhu